1868
Barnängen grundades 1868 i Stockholm av grosshandlaren Johan Wilhelm Holmström. Holmström var en omtänksam arbetsgivare som var före sin tid. Han såg till att de anställda fick fri läkarvård, tillgång till medicin, anständiga arbetstider och semester.
1873
Barnängens berömda tvål började tillverkas redan 1873. All tillverkning skedde från början för hand och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev klar.
1876
3 år senare, 1876, blev Barnängen Kunglig Hovleverantör, något vi är stolta över att ha förblivit sedan dess. Titeln är ett kännemärke för svensk kvalité och utnämningen grundar sig på att företaget levererar produkter till kungafamiljen.
1885
J W Holmström var mycket intresserad av djur och byggde en egen liten zoologisk trädgård, Barnängsparken, där han hade rävar, påfåglar, falkar, örnar och en björn. Björnen fick bo i en specialdesignad bur med eget badrum och sovrum. Kanske var björnen Holmströms eget favoritdjur, för 1885 blev just björnen Barnängens symbol och varumärke. Idag finns björnen som symbol på våra barnprodukter.
1930
På 1930-talet kom vår första barnserie. Redan från början samarbetade Barnängen med barn- och hudläkare för att produkterna skulle passa barns ömtåliga hud. Under årens lopp har sortimentet utökats och recepten har förfinats och förbättrats. Men grunden är densamma. Barnängens fasta tvål tillverkas fortfarande av naturliga tvålämnen och är överfettad för känslig hud.
1950
På 1950-talet infördes en modern tvålprocessanläggning på fabriken, och Barnängen blev då först i världen med att införa De Lavals Centripure-process. Processen förkortade tillverkningstiden avsevärt och dessutom fick man den alldeles jämna och fina sammansättningen som många förknippar med Barnängens tvål.
1980
1983 invigdes Barnängens nya fabrik på Ekerö av kungaparet. Under samma period lanserades också ”Barnängen Creme”, numera Barnängens hårvård med schampo och balsam som finns än i dag.
2000
I mitten på 2000-talet lanserades den nya serien Kids med produkter för lite större barn, och året efter kom den första duschkrämen med yoghurtprotein och aloe vera. Sedan dess har produktportföljen fortsatt att utökas med innovativa, modernare och milda produkter inom barn-, kropps- och hårvård samt med deodoranter som är Barnängens senaste produkttillskott.
2017
Under hösten 2017 tar vi ett steg ut i världen för att erbjuda den internationella, stilsäkra kvinnan högkvalitativ hudvård inspirerat av vår nordiska natur och tradition.
Vi introducerar Barnängen – Founded in Stockholm
Klassiska Barnängen kommer givetvis att finnas kvar i Sverige, Barnängen – Founded in Stockholm blir en internationell förlängning av det svenska varumärket.
2018
En ny era för Barnängen, ett av Sveriges mest ikoniska varumärke. 2018 markerar Barnängens 150-årsjubileum och det ikoniska, svenska varumärket har i över ett sekel varit känt och omtyckt för sina milda såväl som effektiva hudvårdsprodukter. Med hög kvalité och uppskattade produkter för hela familjen blev Barnängen kunglig hovleverantör år 1876 – något vi är än idag.
Nya Barnängen
Med en stolt och stark historia tar Barnängen steget in i framtiden. Vi är stolta över att Barnängen blivit en barndomsvän som man växer upp med och som följer med en hela livet. Vi byter nu utseende och formula, och gör vi oss redo att finnas där i minst 150 år till.